رقابت میان متا و اپل در ساخت متاورس؛ سنگین و دوستانه

رقابت میان متا و اپل در ساخت متاورس؛ سنگین و دوستانه

عکس‌نوشته: مدیر عامل متا اخیراً به کارمندانش گفت: «این موضوع رقابتی از فلسفه‌ها و ایده‌ها است

مارک زاکربرگ بر این باور است که شرکت اپل و فیس‌بوک در یک رقابت بسیار جدی و فلسفی برای ساخت متاورس هستند و نشان می‌دهد که این دو غول فناوری، آماده فروش سخت‌افزارهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند.

مدیر عامل متا در اوایل جولای 2022 به کارمندان خود گفت که آنها در حال رقابت با اپل هستند و هر کدام قصد دارند تعیین کنند که دنیای اینترنت باید در چه جهتی حرکت کند.

او گفت که متا خود را به عنوان جایگزینی آزادتر و ارزان‌تر نسبت به اپل معرفی می‌کند و انتظار می‌رود اولین هدست واقعیت افزوده خود را در اواخر امسال ارائه دهد.

زاکربرگ از نگرانی‌های خود سخن می‌گوید

زاکربرگ درباره این رقابت نگران کننده گفت:

«این رقابتی از فلسفه‌ها و ایده‌هاست، جایی که آنها معتقدند با انجام همه کارها و یکپارچه‌سازی دقیق، تجربه بهتری برای مصرف کننده ایجاد می‌کنند. ما معتقدیم کارهای زیادی وجود دارد تا به صورت تخصصی در شرکت‌های مختلف انجام شود و اجازه بدهد اکوسیستم بسیار بزرگ‌تری وجود داشته باشد.»

زاکربرگ از زمانی که نام شرکت فیس بوک را به متا تغییر داد، بر مفهوم قابلیت همکاری1 برای متاورس یا آنچه او به عنوان سرفصلی بزرگ بعد از تلفن‌های همراه می‌پندارد، فشار آورده است. متا اخیراً به همراه مایکروسافت، اپیک گیمز و…، Metaverse Open Standards Group را تأسیس کرد. آنها معتقدند که ایجاد پروتکل‌های باز است که به مردم اجازه می‌دهد به راحتی در جهان‌های غوطه‌ورانه و سه بعدی آینده با کالاهای مجازی خود حرکت کنند.

غیبت تعجب‌آور اپل

اما اپل در این گروه غایب است و زاکربرگ در اظهارنظرهای خود آن را تعجب‌آور خواند. او توضیح داد که چگونه رویکرد کنترل‌گر اپل در ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار با آیفون به خوبی کار می‌کرد؛ اما برای متاورس، «از قبل مشخص نیست که اکوسیستم باز بهتر است یا بسته.»

در حالی که تیم کوک (مدیرعامل اجرایی اپل) در مورد علاقه اپل به واقعیت افزوده به عنوان یک موضوع جدید صحبت کرده است؛ اما اپل به طور مشخص در مورد برنامه‌های سخت‌افزاری آینده خود سکوت کرده است. در عین حال همه نشانه‌ها به عرضه قریب‌به‌یقین هدست‌های پیشرفته‌ای اشاره می‌کنند که غوطه‌ور شدن کامل واقعیت مجازی را با تجربه‌های واقعیت افزوده بر دنیای واقعی محو می‌کند. متا قصد دارد تا پایان سال 2022 نوع مشابهی از هدست را با نام Cambria عرضه کند و همچنین اولین جفت عینک واقعیت افزوده خود را آماده می‌کند.

به نظر می‌رسد که زاکربرگ نسبت به پیشرفت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امیدوار است و می‌خواهد متا را به عنوان اندروید در IOS اپل قرار دهد. نمونه مشابهی هم برای مثال وجود دارد؛

هدست Meta Quest در حال حاضر امکان بارگذاری جانبی برنامه‌هایی را می‌دهد که توسط فروشگاه نرم‌افزارهای واقعیت مجازیِ متا2 تأیید نشده‌اند، مشابه آنچه اندرویدِ گوگل برای بارگذاری جانبی اجازه می‌دهد و حتی با وجود اینکه قیمت Quest را ۱۰۰ دلار افزایش داده اما سخت‌افزار متا هنوز هم عمدتاً با ضرر و زیان و یا بدون سود فروخته می‌شود.

اپل و متا هرگز واقعاً با هم رو در رو نشده‌اند. اما می‌دانیم که در حال حاضر میلیاردها دلار در سال از درآمد تبلیغاتی در IOS از دست رفته است. اظهارات زاکربرگ حاکی از آن است که او سعی می‌کند برای خود راهی ایجاد کند تا از زیر تسلط اپل در بازار موبایل خارج شود. این دو غول فناوری در سال‌های آینده با مبارزه خواهند کرد.

زاکربرگ درباره اپل و برنامه‌های خودش چه می‌گوید؟

من فکر می‌کنم کاملاً واضح است که اپل نه تنها به عنوان یک محصول بلکه از نظر فلسفی رقیبی برای ما خواهد بود. ما به روشی صریح  به این موضوع نزدیک می‌شویم و سعی می‌کنیم اکوسیستم آزادتری بسازیم. در تلاش هستیم تا موارد بیشتری را با اندروید سازگار کنیم و سعی می‌کنیم متاورس را به گونه‌ای توسعه دهیم که بتوانید کالاهای مجازی خود را از جهانی به جهان دیگر بیاورید. ما Metaverse Open Standards Group را با تعدادی از افراد دیگر که شما نام بردید ایجاد کردیم و اپل به آن ملحق نشد. اما من فکر نمی‌کنم که اسباب تعجب باشد؛

زاکربرگ معتقد بود که اپل برای چند نسل خدماتی بسته و منحصر به برند را به دیگران ارائه می‌داده است و حالا ممکن است با این ایده در متاورس دچار مشکل شود. 

زیرا یکی از چیزهای جالب در متاورس این است که واقعاً از قبل مشخص نیست که اکوسیستم باز بهتر خواهد بود یا بسته. اگر به رایانه‌های شخصی برگردید، مشخصاً ویندوز بود که مقیاس بسیار بیشتری داشت و به پیش‌فرض و هنجار مورد استفاده مردم تبدیل شد. همچنین مک عملکرد خوبی داشت، اما به شخصه فکر می‌کنم رایانه‌های شخصی و ویندوز، اکوسیستم برتر در آن محیط بودند.

در تلفن همراه، من می‌گویم بیشتر برعکس است. تعداد دستگاه‌های اندرویدی نسبت به دستگاه‌های iOS بیشتر است. از طرفی فکر می‌کنم در کشورهای توسعه‌یافته و مکان‌هایی مانند ایالات متحده یا اروپای غربی که در سطح بالایی قرار دارند، بسیاری از فرهنگ‌سازان و توسعه‌دهندگان، نسبت به iPhone و iOS بیشتر گرایش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توانم بگویم که در موبایل، اپل واقعاً موقعیت بسیار خوبی را برای خود ایجاد کرده است و به همین دلیل است که آنها باارزش‌ترین شرکت در جهان یا شاید یکی از دو شرکت با ارزش‌ جهان هستند.

اما من فقط فکر نمی‌کنم که آینده در اینجا تنها برای متاورس نوشته شده باشد. بخشی از کار ما این است که به تحقیق درباره این موضوع در تمام سطوح ادامه دهیم. ما در حال کار بر روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستیم. اساساً دستگاه‌های خود را با قیمت تولید شده یا با کمک هزینه‌ای جزئی یا در برخی موارد کمی‌بیشتر از قیمت تولید شده تحویل می‌دهیم. اما نکته اصلی این است که کسب و کار ما در درجه اول این نیست که از فروش دستگاه‌ها سود کنیم. ما می‌خواهیم تا جایی که ممکن است افراد زیادی در آنجا تعامل داشته باشند. بخشی از تعامل این است که یک اکوسیستم باز بوده تا قابلیت همکاری داشته باشد.

ما باید به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا می‌توانیم تا پایان این دهه، یک میلیارد نفر را وارد دنیای مجازی کنیم تا صدها دلار برای هر قطعه در تجارت دیجیتال هزینه کنند؟ اگر این کار را در این دهه انجام دهیم، کسب‌وکاری به بزرگی کسب‌وکار تبلیغاتی فعلی ما ایجاد خواهد شد. من فکر می‌کنم این یک موضوع واقعا هیجان انگیز است. بخش بزرگی از نحوه انجام این کار با هل دادن متاورسِ باز به جلو میسر است؛ این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم.

بنابراین بله، واضح است که اپل یک رقیب جدی خواهد بود؛ اما فقط این نیست که آنها دستگاهی دارند که ویژگی‌های بیشتری نسبت به ما دارد. این یک رقابت بسیار اساسی و 

فلسفی در مورد این است که اینترنت باید به چه سمتی حرکت کند؟ من به سرمایه‌گذاری‌هایی که برای کمک به پیشبرد متاورس انجام می‌دهیم افتخار می‌کنم و امیدوارم نسخه‌های بعدی را بیشتر ارتقا ببخشیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.