متاورس روند تولید محتوا را برای همیشه تغییر خواهد داد

متاورس روند تولید محتوا را برای همیشه تغییر خواهد داد

بیایید به ابتدای سال 2021 برگردیم. زمانی که اکثر مردم اصطلاح «متاورس» را نشنیده بودند. امروزه، این کلمه در مکالمات روزمره جایگاهی یافته است و اغلب افراد با هیجان درباره آن صحبت می‌کنند.
اگرچه مدت زیادی نیست که این واژه وارد فرهنگ لغت عمومی شده است، اما حدود سه دهه پیش، نیل استفنسون رمانی علمی – تخیلی به نام تصادف برفی (Snow Crash) نوشت. این رمان نسل بعدی اینترنتی با قدرتِ واقعیت مجازی را به تصویر می‌کشد. تولد متاورس در همین نقطه شکل گرفت. استفنسون کلمه متاورس را در این رمان به کار برده است.
ورود متاورس به اخبار و گفتگو‌ها نشان‌دهنده آن است که پیشرفت‌های مهمی در این فناوری جدید حاصل شده است. بسیاری معتقدند که ما شاهد گذار از داستان‌های علمی – تخیلی به واقعیت روزمره هستیم. از بسیاری جهات، این اتفاق در حال حاضر شروع شده است؛ به عنوان مثال، برخی می گویند متاورس در حال حاضر در سیستم عاملِ بازی‌هایی مانند Roblox وجود دارد.
با آنکه متاورس وعده داده است که تقریباً همه افراد جامعه ما را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را در همه فرآیندها دخیل کند؛ اما تقریباً به طور قطع می‌توانیم بگوییم که احتمالاً شاهد اختلال‌های شدیدی در برخی مسائل خواهیم بود. متاورس این پتانسیل را دارد که فرآیند تولید محتوا را مختل کند. بگذارید برای اثبات این ادعا، از زاکربرگ یک نقل قول کنیم:

«دست آخر این سازندگان (creators) و توسعه‌دهندگان (developers) هستند که می‌خواهند متاورس را بسازند و این را واقعی کنند.»

نیاز به محتوای تعاملی و همه‌جانبه

به لطف پیشرفت در واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده(AR)، متاورس قرار است به سازندگان کمک کند تا محتوای تعاملی و همه‌جانبه‌تری تولید کنند و همین امر می‌تواند باعث افزایش ریسک‌هایی شود.
به عنوان نگاهی اجمالی به آینده، خانه حراج بریتانیایی ساتبی را در نظر بگیرید. در سال 2021، این شرکت اولین حراج هنر دیجیتال خود را در دیسنترالند (Decentraland) برگزار کرد. (دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی است که توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می شود.) ساتبیز یک کپی دیجیتالی از دفتر مرکزی خود در لندن ایجاد کرد و به بازدیدکنندگان اجازه داد تا هنر دیجیتال 27 هنرمند NFT را مشاهده کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.
پس باید آینده‌ای نه‌چندان دور را تصور کنیم که سازندگان وظیفه دارند هم محتوای سنتی دو بعدی تولید کنند که به طور منفعلانه مصرف می‌شود؛ و هم ابزارهایی را ایجاد کنند که از طریق آن کاربران با محتوا تعامل داشته باشند.
عبارت معروف نظریه‌پرداز مارشال مک لوهان را به یاد بیاورید که می‌گوید :«رسانه پیام است» یوتیو‌برها، تیک‌تاکر‌ها و پادکسترهای امروزی، کپی‌های دیجیتالی از خود، خانه‌، استودیو و سایر اشیا می‌سازند و اجازه می‌دهند آنها را به حرکت دربیاورید. چنین چیزی تجارب مخاطب را به تجربه‌های تعاملی و همه‌جانبه تبدیل می‌کند.
تصور کنید در یک فضای آشپزی غوطه‌ور شده‌اید که در آن می‌توانید بافت غذا را احساس کنید، آن را جابه‌جا کنید و یک یک آشپز حرفه‌ای شما راه راهنمایی کند. جذاب نیست؟
ما در آستانه روبرویی با مجموعه‌ای از ابزارهای جدید هستیم که در دسترس سازندگان قرار گرفته تا از پتانسیل متاورس استفاده کنند. به عنوان مثال، متا در همین اواخر Polar را راه اندازی کرده است. پلار یک برنامه iOS است که به سازندگان کمک می‌کند تا جلوه‌ها و فیلترهای AR را بدون نوشتن کد، طراحی و توزیع کنند. در نهایت، اینکه چقدر محتوای تعاملی و فراگیرتر در متاورس به وجود بیاید، به ابزارهایی بستگی دارد که سازندگان در اختیار دارند.

محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی

متاورس نه تنها سازندگان را قادر می‌سازد تا محتوای تعاملی و همه‌جانبه‌تری تولید کنند، بلکه به لطف پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی، می‌توانند محتوای هوشمندتری هم تولید کنند. اگر پتانسیل‌های متاورس درک شود، تولیدکنندگان محتوا با ابزارهای هوش مصنوعی کار خواهند کرد. چنین ابزارهایی آنها را قادر می‌سازد تا دیدگاه‌های سطح بالا را به محتوایی آماده برای مصرف تبدیل کنند. چنین چیزی ممکن است شامل ویرایش ویدیو با هوش مصنوعی، ساخت انیمیشن به کمک هوش مصنوعی یا حتی آهنگسازی موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

پلتفرم‌های متا؛ پیشرو و خلاق در تولید محتوای متاورسی!

اواخر سال گذشته، متا پلتفرم خود را معرفی کرد که از یک سری قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که محتوای مجازی را با دنیای فیزیکی ترکیب کند. یا مثلاً هوش مصنوعی Promethean به سازندگان در ساختن جهان‌های مجازی کمک می‌کند. همانطور که توسط VentureBeat گزارش شده است، یک کاربر می‌تواند از پلتفرم بخواهد تا اتاق خوابی در دهه 1970 برای آنها بسازد و پلت‌فرم به نوبه خود اتاقی تزیین شده با پوسترهای Bee Gees بسازد. سپس کاربران می توانند به پلت‌فرم دستور دهند که یک قطعه مبلمان یا شیء دیگر را در جهت خاصی حرکت دهد. واقعاً با استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی، کاربران حتی می‌توانند به پلتفرم تغییرهایی را پیشنهاد دهد و همه‌چیز را کاستومایز یا سفارشی‌سازی کنند که مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌شود.
تعاملات پیشرفته مخاطبان
در متاورس، سازندگان فرصت‌هایی برای تعامل با طرفداران و سایر مخاطبان به روش‌های جدید و عمیق‌تر خواهند داشت. سازندگان، آواتارهایی مجازی ایجاد خواهند کرد که می‌توانند با طرفداران در فضاهای عمومی تعامل داشته باشند، به گونه‌ای که حرکات آنها در دنیای فیزیکی، در دنیای مجازی هم منعکس می‌شود. این انعکاس امکان تعامل اجتماعی را بین مخاطبان برقرار می‌کند. در سال 2022 ما شاهد تحقق این نوع محیط با کنسرت زنده درون بازی Fortnite، بودیم که بیش از 10 میلیون نفر آن را تماشا کردند.
با این حال، به هیچ‌وجه پتانسیل افزایش تعامل مخاطبان با یکدیگر، محدود به استفاده از آواتارها نیست. متاورس می‌تواند به طرفدارانش دید عمیق‌تری نسبت به فرآیند خلقت و ایجاد روابط قوی‌تر و گسترده‌تر بدهد. جوآنا پن، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز و یو اس‌ای‌تودی را که نامزد جایزه هم شده است، در نظر بگیرید. پن به این فکر کرده است که متاورس برای او به عنوان یک خالق چگونه به نظر می‌رسد و توضیح می‌دهد:

«من می‌خواهم یک تور پیاده‌روی همراه با کتاب‌هایم در لندن ایجاد کنم. شما می‌توانید با عینک AR در خیابان‌های فیزیکی قدم بزنید و من در این مسیر با شما خواهم بود تا تاریخچه این منطقه را برایتان بگویم و درباره اینکه چگونه این مناطق به رمان‌هایم الهام بخشیدند توضیح بدهم؛ البته فرصت‌هایی هم برای خرید وجود خواهد داشت! در حال حاضر تعداد زیادی از تورهای پیاده‌روی (آن ‌هم فقط صوتی) در دسترس است. اما AR دیجیتالی کردن این تجربه‌ها و ادغام بیشتر با خرده‌فروشی‌ها را ممکن می‌سازد.»

دنیای ما به‌طور فزاینده‌ای در حال جهانی شدن است. متاورس سازندگانش را قادر می‌سازد تا با مخاطبان متنوع‌تری ارتباط برقرار کند و با آنها تعامل داشته باشند. پردازش زبان طبیعی و ابزارهای ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی، سازندگان را قادر می‌سازد تا محتوای خود را (حتی اگر شامل تفاوت‌های فرهنگی باشد) با دقت بی‌نظیری ترجمه کنند. برای نویسندگان، پلتفرم‌هایی هستند که از هوش مصنوعی برای ایجاد داستان‌های صوتی با صدای طبیعی انسان استفاده می‌کند و به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهند که فوراً نسخه صوتی از یک قطعه متن را در مجموعه وسیعی از دستگاه‌ها منتشر کنند.

نتیجه‌گیری

متاورس پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر نحوه تولید محتوا و تعامل سازندگان و مخاطبانش دارد. سازندگانی که در حرکت رو به جلو پیشرفت خواهند کرد، آنهایی خواهند بود که می‌دانند چگونه مهارت‌های خود را در متاورس ارتقا دهند. مطمئن باشید که از طریق ایجاد محتوای تعاملی‌تر، همه‌جانبه‌تر، استفاده از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی و ایجاد روابط قوی‌تر مخاطبان با همدیگر، آینده برای دوره بعدی خلقت روشن است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.